Možná se nad nadpisem tohoto článku pozastavujete a říkáte si, co je to za blbost, vždyť je to přesně obráceně. Ano, takto média fungovala a čím drsnější zprávy lidem prezentovala, tím větší sledovanost měla, tím více docházelo k interakcím ve formě sdílení, lajkování, komentování apod.
Možná se nad nadpisem tohoto článku pozastavujete a říkáte si, co je to za blbost, vždyť je to přesně obráceně. Ano, takto média fungovala a čím drsnější zprávy lidem prezentovala, tím větší sledovanost měla, tím více docházelo k interakcím ve formě sdílení, lajkování, komentování apod.
Dobrou zprávou je, že tento koncept pomalu mizí v propadlišti dějin. Některá média svou image vystavěla na takovém množství negativity a tak velkém strašení lidí, že se to začíná otáčet proti nim samým. Nejenže sami čtenáři už takto pojatého upozorňování na vše špatné mají dost, ale přestává to fungovat i ve vztahu ke sponzorům.
Reklamy totiž zpravidla nabízejí produkty, které se tváří, jak nám život zlepší a jak budeme díky jejich využívání šťastní. Kdo by také kupoval něco, co nám bude škodit a ustavičně nás štvát, že?
Tudíž reklamní prostředí nepotřebuje v lidech vzbuzovat odpor k tomu, co se kde ve světě odehrálo. Pro samotné reklamní zadavatele přestává být únosné, aby se jejich reklama na skvělý kávovar nebo zubní pastu objevovala mezi články o trojnásobné vraždě, teroristických činech nebo jiném krveprolití.
Začíná docházet k absurdním situacím, kdy algoritmy dávají reklamu k tématům zdánlivě příbuzným, ale díky katastrofickému pojetí zpravodajství jsou čtenáři či diváci častováni v podstatě až nechutnými kombinacemi.
Vezměte si, že chcete prodat co nejvíce vířivek. V tu chvíli potřebujete do světa vysílat poselství, aby o sebe lidé pečovali a dopřávali si relaxaci. Potřebujete upozorňovat na důležitost péče o své zdraví, protože lidé z takového publika pak budou přístupní slyšet na vaši nabídku. Místo toho ale platíte za to, že algoritmy hodí vaši reklamu k článkům o předávkované celebritě, která se utopila právě ve vířivce. Nejenže tím oslovujete naprosto nevhodné publikum, ještě se negativita takové zprávy obrací proti vám a vašim obchodním zájmům...
Další příklad z praxe jistě nepotěšil nejmenovanou firmu prodávající zahradní sekačku. Ráda by svůj produkt spojila s emocí radosti nad posečeným trávníkem, nad upraveným okolím vašeho domu a hlavně nad jednoduchostí, s jakou toho díky takové šikovné sekačce dosáhnete. A teď si vezměte, že se takto pojatá reklama objeví obklopena články o vraždě manželky, kterou muž zakopal na své zahradě. Takovéto absurdity se reálně dějí a marketéři velmi hlasitě řeší, co s tím.
Prodáváte kuchyňské potřeby a jen se objeví článek o vraždě kuchyňským nožem, vaše firma je u článku prezentovaná jako ta, která právě skvělé kuchyňské nože prodává... Není to kouzelné?
Ukazovat reklamu na prací prášek, který nádherně provoní a vybělí prádlo, mezi články o nenávisti mezi národy či rasami? Opravdu to jako výrobce pracího prášku chcete? Firmy zjišťují, že takováto prezentace není úplně ideální. A nejde jen o algoritmy, ale hlavně o weby, které si libují v hledání všeho pobuřujícího, šokujícího, negativního a tragického.
Mezi tím se poměrně nenápadně na internetu množí pozitivně laděné weby, které místo granátů a dopravních nehod přinášejí lidem radost, pohlazení, povzbuzení, motivaci, inspiraci a podobná témata. A všemi těmi hrůzami přesycení lidé tam pozvolna přecházejí. Firmy si toho začínají všímat.
Doba se mění, přátelé, všímejme si toho a nebuďme naštvaní, co "se" kolem děje. Děje se i mnoho pěkného, tak zamiřte svůj pohled tam, kde to dobré najdete. To zlé díky vaší "nepozornosti" zanikne samo. Nebude krmeno z žádné strany... To dobré díky vaší pozornosti poroste a poroste.
Nemusíte dělat nic víc, jen vnímat, čemu věnujete svou pozornost. Kde tvoří s motivací vás strašit a vzbuzovat nenávist, závist a podobné vlastnosti, a kde naopak ukazují cesty, jak objevovat ty hezké stránky našich životů. O našem světě nerozhodujete jednou za čtyři roky při volbách, ale denně. Denně děláme volby, k jakému světu se přikláníme...
Jan Kuthan
Autor je redaktorem Kvantové cesty, spisovatel a podnikatel. Osobnímu rozvoji se věnuje řadu let a vděčí mu za mnohé pozitivní změny, díky nimž svůj život výrazně proměnil. O své zkušenosti se rozhodl podělit také se čtenáři tohoto webu. Osobní blog: www.kuthan.cz
Klíč k naplněnému životu
Začněte konečně žít!
Všichni chceme být šťastní. Chceme mít ze svého života dobrý pocit. Chceme být zdraví. Chceme se věnovat tomu, co nás baví, co nás naplňuje. Chceme milovat a být milováni. Chceme mít skvělé vztahy s jinými lidmi. Chceme mít dostatek financí na všechny naše potřeby. Chceme zažívat pocit svobody, klidu, harmonie, pohody... Chceme zkrátka žít naplněný život. Pokud se Vám to nedaří, možná jste jen dosud neobjevili Klíč k naplněnému životu. Víme, kde je příčina Vašeho nezdaru a nabízíme řešení! Udělejte velký krok ke změně!