Možná se nad nadpisem tohoto článku pozastavujete a říkáte si, co je to za blbost, vždyť je to přesně obráceně. Ano, takto média fungovala a čím drsnější zprávy lidem prezentovala, tím větší sledovanost měla, tím více docházelo k interakcím ve formě sdílení, lajkování, komentování apod.
Možná se nad nadpisem tohoto článku pozastavujete a říkáte si, co je to za blbost, vždyť je to přesně obráceně. Ano, takto média fungovala a čím drsnější zprávy lidem prezentovala, tím větší sledovanost měla, tím více docházelo k interakcím ve formě sdílení, lajkování, komentování apod.
Dobrou zprávou je, že tento koncept pomalu mizí v propadlišti dějin. Některá média svou image vystavěla na takovém množství negativity a tak velkém strašení lidí, že se to začíná otáčet proti nim samým. Nejenže sami čtenáři už takto pojatého upozorňování na vše špatné mají dost, ale přestává to fungovat i ve vztahu ke sponzorům.
Reklamy totiž zpravidla nabízejí produkty, které se tváří, jak nám život zlepší a jak budeme díky jejich využívání šťastní. Kdo by také kupoval něco, co nám bude škodit a ustavičně nás štvát, že?
Tudíž reklamní prostředí nepotřebuje v lidech vzbuzovat odpor k tomu, co se kde ve světě odehrálo. Pro samotné reklamní zadavatele přestává být únosné, aby se jejich reklama na skvělý kávovar nebo zubní pastu objevovala mezi články o trojnásobné vraždě, teroristických činech nebo jiném krveprolití.
Začíná docházet k absurdním situacím, kdy algoritmy dávají reklamu k tématům zdánlivě příbuzným, ale díky katastrofickému pojetí zpravodajství jsou čtenáři či diváci častováni v podstatě až nechutnými kombinacemi.
Vezměte si, že chcete prodat co nejvíce vířivek. V tu chvíli potřebujete do světa vysílat poselství, aby o sebe lidé pečovali a dopřávali si relaxaci. Potřebujete upozorňovat na důležitost péče o své zdraví, protože lidé z takového publika pak budou přístupní slyšet na vaši nabídku. Místo toho ale platíte za to, že algoritmy hodí vaši reklamu k článkům o předávkované celebritě, která se utopila právě ve vířivce. Nejenže tím oslovujete naprosto nevhodné publikum, ještě se negativita takové zprávy obrací proti vám a vašim obchodním zájmům...
Další příklad z praxe jistě nepotěšil nejmenovanou firmu prodávající zahradní sekačku. Ráda by svůj produkt spojila s emocí radosti nad posečeným trávníkem, nad upraveným okolím vašeho domu a hlavně nad jednoduchostí, s jakou toho díky takové šikovné sekačce dosáhnete. A teď si vezměte, že se takto pojatá reklama objeví obklopena články o vraždě manželky, kterou muž zakopal na své zahradě. Takovéto absurdity se reálně dějí a marketéři velmi hlasitě řeší, co s tím.
Prodáváte kuchyňské potřeby a jen se objeví článek o vraždě kuchyňským nožem, vaše firma je u článku prezentovaná jako ta, která právě skvělé kuchyňské nože prodává... Není to kouzelné?
Ukazovat reklamu na prací prášek, který nádherně provoní a vybělí prádlo, mezi články o nenávisti mezi národy či rasami? Opravdu to jako výrobce pracího prášku chcete? Firmy zjišťují, že takováto prezentace není úplně ideální. A nejde jen o algoritmy, ale hlavně o weby, které si libují v hledání všeho pobuřujícího, šokujícího, negativního a tragického.
Mezi tím se poměrně nenápadně na internetu množí pozitivně laděné weby, které místo granátů a dopravních nehod přinášejí lidem radost, pohlazení, povzbuzení, motivaci, inspiraci a podobná témata. A všemi těmi hrůzami přesycení lidé tam pozvolna přecházejí. Firmy si toho začínají všímat.
Doba se mění, přátelé, všímejme si toho a nebuďme naštvaní, co "se" kolem děje. Děje se i mnoho pěkného, tak zamiřte svůj pohled tam, kde to dobré najdete. To zlé díky vaší "nepozornosti" zanikne samo. Nebude krmeno z žádné strany... To dobré díky vaší pozornosti poroste a poroste.
Nemusíte dělat nic víc, jen vnímat, čemu věnujete svou pozornost. Kde tvoří s motivací vás strašit a vzbuzovat nenávist, závist a podobné vlastnosti, a kde naopak ukazují cesty, jak objevovat ty hezké stránky našich životů. O našem světě nerozhodujete jednou za čtyři roky při volbách, ale denně. Denně děláme volby, k jakému světu se přikláníme...
Jan Kuthan
Autor je redaktorem Kvantové cesty, spisovatel a podnikatel. Osobnímu rozvoji se věnuje řadu let a vděčí mu za mnohé pozitivní změny, díky nimž svůj život výrazně proměnil. O své zkušenosti se rozhodl podělit také se čtenáři tohoto webu. Osobní blog: www.kuthan.cz
Základní principy spokojeného života
Chcete změnit svůj život k lepšímu?
Pokud nežijete život plný radosti a pozitivní energie, je nutné něco změnit. Každá hra má svá pravidla, a to platí i pro spokojený život. Jeho pravidla jsou přitom jednoduchá a pochopí je každý. Hrajte podle jeho pravidel a stanete se šťastnými vítězi. Rádi Vám pomůžeme na Vaší cestě k novému životu, který si zasloužíte.
Další tipy na čtení
- Jak si tvořit vlastní realitu pomocí záměru?
- Sílu slov většina lidí neumí stále docenit
- Co s tím, když podvědomí řídí 95 % našeho života?
- Zásadní knihy na téma osobního rozvoje
- Jak můžete i vy pomoci současné situaci?
- Jak pracují energetická kyvadla?
- Co je to vlastně ten osobní rozvoj?
- Jak začít s osobním rozvojem?
- Také jste stále s něčím nespokojeni?
- Sledujte YouTube kanál Kvantové cesty
Chcete e-book zdarma?
Webinář zdarma!
✔️ Webinář zdarma
🗓️ 30. května 2024 (Čtvrtek)
⏰ 18:00 (délka cca 1 hodina)