Jak pracovat s hněvem?

V Klubu Hovory s Tamarinou probírá Jiří Lexa s jemnohmotnou bytostí Tamarinou různé otázky, které jí klade on či členové klubu. Přinášíme textovou verzi nahrávky č. 215 která je k dispozici se spoustou dalších právě těm z vás, kteří tvorbu těchto nahrávek chcete podpořit a přidat se tak k naší klubové komunitě. Děkujeme.


Jiří: Dobrý den, dnes poprosím Tamarinu o odpověď na otázku našeho posluchače: "Jak pracovat s hněvem? Když hněv projevím, jsem za to osočovaný společností. Když ho neprojevím, škodí mi vnitřně. Jak hněv nebo jinou emoci nechat, aby proběhla a odešla, ale zároveň, aby to nebylo vidět navenek? Děkuji."

Tamarina: Možná to vezmu trošičku filozoficky, ale podívejte se nejdříve na to, co to je hněv. Hněv, to je projev nějakého vašeho vnitřního duševního stavu. Hněv, to je vlastně taková ta špička ledovce, co se ve vás odehrává. Podívejte se na to, proč vlastně dojde k nějakému hněvu u vás.

Ten hněv, to je skutečně až ten úplně nejvyšší bod, protože pokud byste byli vnitřně ve svých základech pevní, tak k hněvu vůbec nemůže dojít, protože vy se budete dívat na to, co se vám děje a může to být cokoliv okolo vás, tak se na to budete dívat zcela jiným úhlem pohledu. 

Proto je potřeba začít postupně pracovat na upevňování vašich vnitřních základů, které máte, ale musíte s nimi pracovat. Ty základy, to má každý člověk, ale každý je má jinak naskládané, jinak postavené, jinak seřazené. A jestliže vy se rozhodnete, že budete pracovat se svým hněvem, tak vlastně opylováváte pouze špičku ledovce, ale v momentě, když budete pracovat se základy ve svém nitru, tak ten hněv nikdy nemusí u vás propuknout.

Ale jestliže už jste v tom stádiu, kdy se u vás hněv prostě dostavuje, tak je třeba začít pracovat s těmi základy, to si můžeme někdy tady zodpovědět déle, protože teď, když bych začala rozebírat základy, tak vám asi nezodpovím vaši otázku, protože vy chcete, jak pracovat s hněvem. 

Takže když se u vás hněv projeví, tak je potřeba ten hněv v tom prvním okamžiku nepustit ven. A tady se dostáváte do situace, kde píšete, že vlastně škodí vám, ale on, když s ním začnete pracovat způsobem, který vám teď poradím, tak vám nebude už škodit.

Zkuste v okamžiku, když vám ten hněv propukne, tak si začněte říkat, že děkujete za tuto zkušenost, že děkujete za tento prostředek, abyste se vy něco naučili. Děkujete za to, že vám přichází váš hněv, aby vás poučil, aby vás posilnil, aby vás zocelil. A děkujte za to, že váš hněv přišel. Děkujte za něj. Děkujte za to, že díky němu můžete koukat na svět zcela jinak. Díky tomu vašemu hněvu můžete se dívat jinak na ty lidi okolo vás. Děkujte i těm lidem, kteří ve vás ten hněv vyvolají. 

To znamená, někdo vás naštve, vy za normálních okolností byste na něj začal křičet, ale vy udělejte jednu věc. V duchu tomu člověku děkujte, nemusíte se s ním bavit, můžete se otočit, jít pryč, ale můžete mu i dát třeba najevo svoji nelibost, pokud on vám překročí určitou hranici, ale snažte se, aby vás váš hněv neovládl. Děkujte v duchu tomu člověku, že by vás hněv vyvolal, děkujte svému hněvu a točte to stále dokola, udělejte si z toho doslova návyk, který budete praktikovat kdykoliv a kdekoliv.

Tímto způsobem vlastně děláte co? Vy najednou místo toho, abyste se trápili, že vám někdo něco udělal, vlastně, že se chováte jako oběť, tak budete dělat jinou věc. Budete dělat, že budete projevovat vděčnost. Protože když máte hněv, tak vlastně házíte na to své okolí, že vám něco způsobilo. Ale vaše okolí vám nemusí nic způsobovat, a to se vracím k základům, když je budete mít pevné a když ten váš fundament bude v rovnováze.

Ale jestliže nemáte vaše základy v rovnováze, tak je třeba, abyste opravdu projevovali nejprve vděčnost, abyste děkovali za to, že máte tu zkušenost třeba i jenom na začátku za to, že jste si to u uvědomili a nestihli jste třeba zareagovat. Ale jak si to uvědomíte, pochvalte se za to, poděkujte za to a buďte vděční za to, že máte tuto možnost si vyzkoušet a postupně to budete dotahovat do lepších a lepších konců a budete za to vděční.

Ta vděčnost, kterou budete projevovat častěji a častěji, tak ona vlastně bude váš hněv neutralizovat ve vašem těle, ale je třeba, abyste to skutečně dělali pravidelně a pokaždé, když se vám váš hněv projeví. Ale jak již bylo řečeno, vy to nemusíte začít dělat tak, že budete najednou prostě úplně jiní. Ne, vy se opravdu na začátku třeba jenom pochvalte za to, že jste si to uvědomili, že jste si toho všimli, že vám to došlo a později tam přidávejte další a další jakoby schůdky-

to znamená, pak si začněte třeba opravdu v duchu říkat nějakou vaší mantru, kterou si vymyslíte, aby vám šla dobře z pusy a aby vám seděla a kde budete vlastně projevovat tu svoji vděčnost. A dělejte to takto stále více a více a pochopíte, že najednou vy nemusíte být závislý na tom, jestli vás vaše emoce nějakým způsobem vyvedou z míry, protože to neudělal ten člověk. On jenom nastartoval nějakou vaši reakci. 

A další, druhá věc, kterou bych vám ráda sdělila, je, že v okamžiku tohoto startu vašich emocí může být i příčinou tzv. vaše skryté zranění. Takže i zde vám doporučuji se trošičku zajímat o ta skrytá zranění, protože jich sice máte jako lidstvo jenom pět, ale i tak vám nadělají velké zmatky ve vašem životě a toto zranění vlastní dokonce 100 procent populace. Ale to si popovídejte s Jiřím, protože ten se spíše v tom orientuje a spíše vám k tomu řekne mnohem víc informací.

Jiří: Tamarino, já ti děkuju a můžeš nám teda ještě říct něco k tomu fundamentu, k těm základům, jak s tím pracovat?

Tamarina: Doporučuji vám, abyste začali alespoň 10, 15, 20 minut denně meditovat. Abyste opravdu vyklidňovali svoji mysl, abyste jenom nechali ty vaše myšlenky volně, bez jakýchkoliv zásahů a jenom je pozorujte. Buďte pozorovatelem svých myšlenek na počátku. Buďte pozorovatelem svého života. Snažte se pozorovat, jakmile přijde situace, kdy vás něco takzvaně naštve, tak se snažte postupně být jenom pozorovatelé. 

Na začátku to nemusí vůbec fungovat, ale je potřeba, abyste si z toho vytvořili návyk. A vy tím, že budete třeba meditovat, že se budete vyklidňovat i třeba během dne, když budete v práci, budete mít pět minut pauzičku, tak si sedněte, zavřete si oči a nic nedělejte. Nemyslete na nic. Nemyslete na práci, ale jenom se jakoby snažte oprostit od všeho a doslova své mysli ulevit.

Uvidíte, když si z toho uděláte pravidelný návyk, že se vám i váš hněv bude postupně snažit dostat pod kontrolu, protože vy to uděláte, vy to zvládnete, vy totiž v té meditaci, v tom stavu rozšířeného vědomí najednou uvidíte, že vy na určité věci nemusíte vůbec reagovat. Vy najednou zjistíte, že na to, na co reagujete, tak to je vlastně jako když rybě hodíte nějakou návnadu, ale některé ryby o tu návnadu ani nestojí. Buďte ten člověk, který nebude stát o tu návnadu...

Vždy si představte, že když vám pošťák přinese psaní nějaké třeba doporučené, tak vy máte jedno z vašich práv, že ho nemusíte přijmout. Tak vy nepřijímejte to, co vám někdo dává, abyste nějakým způsobem se rozčílili, abyste vybouchli, propukli v hněv, protože jakmile toto budete dělat, tak se stává vlastně odkázaný na to, jestli vás někdo něčím nenaštve a vlastně nedokážete kontrolovat sami sebe.

V okamžiku, když ale budete pracovat s tím, že si budete uvědomovat tento problém víc a víc a budete sami za něj brát zodpovědnost, to znamená, řeknete si, že vy se rozhodnete, že váš hněv vás ovládat nebude, tak vy to dokážete. Ale je opravdu nutné převzít tu kontrolu, což mnoho lidí nechce, protože mnoho lidí řekne, no, ale mě naštve támhleten člověk, mě naštve támhleta situace, mě naštve támhleta věc, ale ve skutečnosti vás nenaštve nikdo zvenčí. Vždycky ten hněv jde z vašeho nitra.

A proto je potřeba začít od těch základů. Ale jak již jsem řekla, ty základy bychom si mohli skutečně probrat a kladu to Jiřímu na srdce, aby si připravil někdy pro mě nějaké otázky, nebo pokud mu zašlete vy nějaké otázky a půjdeme do větší hloubky k tomuto, protože tady je opravdu velký prostor, abyste se dostali do poměrně hluboké hladiny v tom smyslu, že budete zkoumat ten váš fundament a budete ho zesilovat, budete ho dostávat do rovnováhy, budete s ním pracovat tak, aby vám prostě všechno fungovalo.

A podívejte se, někteří lidé se nenechají vytočit. Někteří lidé radši odejdou. Vy to můžete brát jako slabost, že vycouváte z nějaké situace, ale zároveň vy to můžete brát jako to nejsilnější gesto, které uděláte. Odpustíte a odejdete. A najednou uvidíte, že vás to netrápí, protože vy najednou už nejste tím člověkem, který by se nechal ovlivnit emocemi, který by se nechal ovlivnit náladami jiných lidí nebo gesty nebo činy jiných lidí. 

Ale vy budete tím, kdo rozhoduje o tom, jak se zachová. Vy máte právo se i rozčílit, ale musíte to mít pod kontrolou, to znamená, pokud chcete udělat nějaké gesto, že se rozčílíte, tak ale si vždy uvědomte, že vy tomu dáte tu zelenou na začátku a tu červenou na konci. 

Takže vy rozhodnete a pak se můžete otočit o 360 stupňů a můžete být zase v pohodě, ale v momentě, když nejste v pohodě, to znamená, když se rozčílíte a potom ještě to celý den takzvaně vydýcháváte, tak je vidět, že ty emoce vás mají pořád pod krkem a že vy se z nich nemůžete nějak vymotat. A s tím by bylo potřeba pracovat a k tomu si můžeme skutečně ještě něco říci v nějakém dalším videu právě o tomto fundamentu, který může ovlivnit váš hněv v tom pozitivním slova smyslu.

Kvantová cesta

Portál osobního rozvoje, jenž se zaměřuje na témata zdravého životního stylu, fyzické a duševní kondice, kvalitních mezilidských vztahů a především na tvorbu vlastní reality pomocí čtení z kvantového pole. Nabízí články, videa, kurzy či semináře.

Klub Hovory s Tamarinou

Staňte se součástí naší komunity!

Patříte k fanouškům YouTube kanálu Hovory s Tamarinou a chcete slyšet více témat?

Poslouchejte nové rozhovory každý týden!
Členové klubu mají k dispozici mnohem více obsahu s Tamarinou, než je volně přístupný na YouTube či našem blogu. Navíc máte příležitost klást Tamarině vlastní otázky na témata, která Vás zajímají.

ANCHOR_TOP_TITLE

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ vyjadřujete souhlas k použití všech cookies. Zobrazit podrobnosti Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti